Verksamhetsberättelse 2006

ÖAMERICAS VIR

Ännu ett år med många spännande samlingar och träffar är tillända. Bland årets höjdpunkter kan nämnas regionmötet i oktober, bazar och julfest. Det allra roligaste är dock inte dessa träffar och sammankomster, utan att vi ökat markant i medlemsantal.

Året inleddes med årsmöte hos Stina Gustavsson den 7 februari. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Anna Lissnils-Morlock; Ordförande
Jenny Bertelrud;  Vice ordförande, Webmoster, Redaktör
Monica Timm; Kassör
Ewa Muscari; Medlemsansvarig/Aktivitetsansvarig
Monica Rabe; Projektansvarig
Ingvor Rentsch-Ståhlgren; Suppleant/Ledamot
Anna Bellars; Suppleant/Ledamot

Styrelsen har samlats 12 gånger under året med uppehåll under sommaren. Detta är fler samlingar än vi brukar ha, men orsaken är att vi hade regionmötet här i Virginia Beach i oktober.

Vid årsskiftet var vi 44 medlemmar. Det är oerhört glädjande att vi har ökat så i antal, för bara några månader sedan var vi nere på 32 medlemmar. Vi har alltså ökat med 38% sedan i somras. Hur många SWEA avdelningar kan uppvisa sådana siffror? Ewa Muscari gör ett jättefint jobb som medlemsansvarig genom att åka runt och träffa alla nya medlemmar personligen. Medlemsavgiften på 40 dollar har stått kvar.

SWEABLADET OCH WEBSIDAN

SWEA bladet har utkommit med tre nummer under året. Vi gav ut ett litet blad tidigt i våras, ett större blad i slutet på sommaren och en tidning innan jul. Jenny Dirksen har varit vår redaktör även i år. Hon gör ett kanonjobb men är alldeles för ensam på sin post, hon skulle behöva hjälp om vi skall leva upp till vårt mål. Målsättningen är att ge ut en litet blad och en större tidning varje termin. Jenny, som även ansvarar för Web-sidan har fått stöttning av Monica Timm, de skall tillsammans uppdatera hemsidan under det kommande året.

REGELBUNDNA AKTIVITETER

Bokklubben levde under året ett tynande liv. Vi hade några träffar i våras men i höstas tog vi ett break, en av orsakerna till detta var att vår bokklubbsansvarige Johanna Wikström flyttade hem till Sverige. Vi var i våras 8 stycken som beställde böcker genom SWEA, men de flesta kom inte på våra bokklubbsmöten. Behovet av svenska böcker finns uppenbarligen, men inte att prata om dem efteråt. Vi läste tre böcker under våren, ”Flickan med majblommorna” av Karin Wahlberg, ”Skuggorna och regnet” av Håkan Nesser och ”Hemma hos Martina” av Martina Haag.  Med nytt friskt blod i SWEA så hoppas vi nu på att bokklubben skall blomstra igen.

Vi fortsätter vår äldsta tradition med att fika på Borders sista fredagen i varje månad. Ibland är vi många som söker oss dit, men emellanåt är det bara en handfull som har möjlighet och tid.

Vi har under året haft tre filmkvällar. De filmer vi tittat på är ”Under Solen”, ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö” och ”Alla älskar Alice”. Tre utmärkta filmer med suveräna skådespelare.

En underbar morgon i slutet på oktober var vi några stycken som gick ”Race for the cure”. Loppet, som man antingen går eller springer, är 5 km och går utmed boardwalken på Oceanfront. Man betalar en summa, där överskottet går till Susan B. Koman´s Foundation för bröstcancerforskning.

ÖVRIGA AKTIVITETER

Om än några dagar för sent, blev det en semmeldag även i år. Johanna bjöd oss hem till sig och med samlade krafter och ingredienser av mandelmassa som släta bullar, fick vi ihop ett fat med goda semlor.

Våffeldagen började inte bra! Marias dotter Rebecca, fick halva våffelsmeten över sig och sin klänning, när hon välte bunken med smet över sig i bilen. Detta löste vi dock snabbt genom att vispa till en ny smet. Det är alltid lika gott med nygräddade våfflor med sylt och grädde. Vi var ett 15-tal som njöt av dessa, med kaffe därtill.

Varför är det alltid så kallt på påskafton? De tre senaste åren har vi fått värma oss med åkarbrasor och kring grillarna. Nästa år skall vi eventuellt göra en äggjakt för de vuxna, så vi håller värmen.  Eller varför inte hoppas på ett år då det är 25 grader varmt! Vi var ett 20-tal som träffades i Red Wing Park för barnens äggjakt, fotbollsspel och tipspromenad.

En försommarkväll i slutet på maj träffades ett gäng tjejer på Catch 31 för att säga hejdå till Johanna Wikström, som flyttade tillbaka till Sverige. God mat, hög musik och ett underbart väder gjorde kvällen till ett trevligt minne.

Nationaldagen firade vi i år i Bayville Park. Även detta blev en kylslagen tillställning, där vi fick värma oss kring grillarna trots att det var den 6 juni. Vi var ett 25-tal som träffades och spelade kubb, grillade och sjöng nationalsången.

Jenny bjöd till Höst kick-off hemma hos sig i början av september månad. Vi var ett 15-tal som kom och minglade och talade om framtiden. Det är alltid kul att se varandra igen efter sommarens uppehåll. Det var framför allt regionmötet, julbazar och julfest som skulle diskuteras. Vi fick under kvällen också två nya medlemmar.

REGIONMÖTET

Den första helgen i oktober var det Virginia Beachs tur att stå som värd för Östra Americas Regionmöte. Vi hade drömt om att regionmötet här skulle bjuda på strandliv, beach-party och artwalk, men vi fick regn, storm och översvämning. Som om inte detta skulle vara nog, blev en av våra medlemmar nära nog överkörd av en bil när en orkanby slungade henne ut i gatan. Men som av ett under klarade hon sig med en stukad axel och lite blåmärken. Bortsett från dessa svårigheter, hade vi tre mycket trevliga och givande dagar. Vi hade bokat Sheraton på Oceanfront till våra samlingar. Fredagskvällen inleddes med ett mingelparty, där vi bjöd på svenska godbitar till drinken. Lördagen bestod till största delen av förhandlingar men kvällen var avsatt för beachparty, vilket fick förläggas inomhus. Förutom god mat och några småtävlingar, var höjdpunkten på kvällen en svensktoppskaraoke. Av oss 36 som deltog i festen var nog de flesta av oss uppe och sjöng någon gång under kvällen. Som avslutning på helgen åkte några upp till Williamsburg på söndagen, innan det var dags att vända hemåt.

JULBAZAR OCH JULFEST

För femte året i rad så hade vi julbazar den första lördagen i december. Öppettiderna var i år 9-14, vilket vi utvärderade till att kunna vara något längre år 2007. Det kom mycket folk även i år och resultatet var mycket bra. Vi hade i år lagt ribban lite lägre pga att vi hade regionmötet så sent in på hösten. Pysseldagarna var i år bara tre stycken, men vi fick ändå ihop ganska mycket till tomtebordet. I år liksom förra året har vi försökt att lägga stor vikt vid bakbordet, eftersom vi vet att detta är populärt. En nyhet i år var att det parallellt med försäljningen pågick små workshops i ena hörnet av lokalen. Kjerstin Bertelrud visade hur man bakar knäckebröd, Anna Lissnils-Morlock berättade om folkdräktens historia och Maria Ström om hur man viker snöstjärnor. Olle Rabe berättade om vad Sverige är känt för och om hur det är i Sverige idag. Det blev även en liten sagostund för barnen där det lästes böcker av Elsa Beskow. För att dra till oss lite mer uppmärksamhet hade vi i år två Volvobilar uppställda utanför kyrkan, en gammal och en alldeles ny. Luciatåget gjorde som vanligt mycket bra ifrån sig, det var ca 160 personer som då hade stannat upp slagit sig till ro vid kaffeborden för att lyssna på fin sång..

På årets höstkickoff bestämdes att vi i år inte skulle ha den traditionella julfesten med våra familjer. För mycket jobb och för få som kunde tänka sig att hjälpa till, gjorde att vi i år anordnade ett julbord för bara SWEOR. Gunilla öppnade sitt julpyntade hem och var och en hade med sig en rätt till julbordet. Vi blev 26 stycken vilket är smått otroligt. Det blev en mycket trevlig kväll, där vi förutom att äta också kunde handla lite julpynt från bazaren och köpa lotter. Eftersom det under hösten har tillkommit såpass många nya medlemmar, var detta ett utmärkt tillfälle att lära känna varandra.

På årsmötet 2006 beslutades att vi skulle skänka 500 dollar till det barnhem i Thailand som SWEA har haft kontakt med. Innan vi hann skicka pengarna kom det signaler från SWEA international, att en advokat var inkopplad för att reda ut en del ekonomiska problem som uppstått angående hur barnhemmet skulle använda SWEA´s och andra pengar. Tyvärr har vi fortfarande inte fått klartecken på att kunna skicka pengarna.

Styrelsen har under året jobbat med frågan hur och vad vi skall använda våra pengar till, men inte kommit fram till något beslut. Frågan om stipendium eller donationer har blivit en långbänk i styrelsen.

Ett stort tack till alla er som på olika sätt jobbat med SWEA-frågor under året. Det är riktigt kul att vi växer så mycket, förhoppningsvis kan SWEA´s mål att skapa nätverk bland svensktalande kvinnor, stödja nyinflyttade och föra våra traditioner vidare, bli verklighet. Ett speciellt tack till Anna Lissnils-Morlock som nu lämnar över ordförandeklubban efter tre år vid rodret.

Virginia Beach den 7 februari, 2007