Verksamhetsberättelse 2007

ÖAMERICAS VIR

Det är både nyttigt och roligt att titta tillbaka på ett år som gått. SWEA Virginia Beach har haft ett 20 tal träffar under året. Om man sedan tar med i beräkningen att det mesta ligger nere under minst två sommarmånader så har vi jobbat på bra. Vi är den minsta avdelningen på ostkusten och den sjunde minsta i hela USA. Minst är New-Orleans med 19 medlemmar och störst San Fransisco med 374 st. Anna Lissnils-Morlock lämnade vid förra årsmötet över ordförandeklubban till Monica Timm efter tre år vid rodret.

Året inleddes med årsmöte hos Anna Bellars den 6 februari. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Monica Timm; Ordförande
Anna Bellars; Vice Ordförande
Anna Lissnils-Morlock; Kassör
Ewa Muscari; Medlemsansvarig
Jenny Dirksen; Webmoster, Redaktör
Gunilla Noaksson-Scarborough; Suppleant/Ledamot
Ingvor Rentsch-Ståhlgren; Suppleant/Ledamot

Styrelsen har samlats 7 gånger under året med uppehåll under sommaren.

Vid årsskiftet var vi 46 medlemmar. Det är tredje året i rad som var har ökat i antal. Medlemsavgiften på 40 dollar har stått kvar.

SWEABLADET OCH WEBSIDAN

SWEA bladet har under året kommit ut 4 gånger, två mindre blad och två tidningar. Jennny har även i år varit vår redaktör och har gjort det bra. Det kommer att bli en utmaning för styrelsen att hitta en ny redaktör när Jenny inför 2008 slutar.

REGELBUNDNA AKTIVITETER

Bokklubben fick under året som gick ett uppsving. Sofia Jufors och Alexandra Ljungström tog på sig uppgiften att beställa böcker och organisera bokträffarna. Upplägget det här året var lite annorlunda, ur en lista på ca 10 böcker beställde var och en de böcker som lockade. Beställningen gjordes över nätet till ett pris som var mycket förmånligt. Vi har sedan träffats ett par gånger och pratat om de böcker som berört oss.

Vi fortsätter vår äldsta tradition med att fika på Borders sista fredagen i varje månad. Ibland är vi många som söker oss dit, men emellanåt är det bara en handfull som har möjlighet och tid.

Vi har under året endast haft två filmkvällar. I mars månad såg vi filmen ”Tusenbröder” en fortsättning på Tv –serien som vi för något år sedan med stort intresse följde. I samband med vår höst-kick off såg vi filmen ”Efter bröllopet”. En tredje filmkväll var inplanerad med fick ställas in i sista minuten.

Några av oss deltog i slutet på oktober i ”Race for the cure”. Man betalar en anmälningsavgift, där överskottet går till Susan B. Koman´s Foundation för bröstcancerforskning,  går eller springer sedan 5 km eller 8 km. Om man ger sig ut en sådan här morgon och ser alla de tusentals kvinnor som antingen är ”Survivor” eller vanliga motionärer så tvivlar man inte på vad Girlpower är.

ÖVRIGA AKTIVITETER

På fettisdagen träffades vi i kyrkan och åt nygjorda semlor. Vi var ett 20-tal som njöt av denna läckerhet.

I början på mars öppnades dörrarna för svenskundervisningen där Sofia Jufors och Alexandra Ljungström var ”fröknar”. Åtta barn med varierande kunskaper i det svenska språket, där inte alltid störst är bäst, var en utmaning. Ämnen som ”dagens svensk” och ”de fyra årstiderna” var ämnen som togs upp på de fyra söndagar som de träffades.

Våffeldagen firades i mars på svenskt vis med hemmagjord smet, grädde och sylt och kaffe. Vi var ett 15-tal plus barn som träffades denna underbara vårdag när termometern visade 82 F.

Varför är det alltid så kallt på påskafton? Detta har vi frågat oss i flera år och i år blev frågan ännu mer aktuell. Påskaftons förmiddag började med snöstorm och efter en intensiv telefonkontakt i styrelsen bestämdes att inställa firandet. Vi hade i år bokat en park uppe i Newport News och hade sett fram emot att träffas på den sidan av tunnlarna.

SWEA´s bidrag på ”The Annual Herb Sale&Bazar” uppgår till ett bord där vi säljer hembakat bröd, böcker och lite annat svenskt. Detta är ett bra tillfälle att knyta kontakter och även inbjuda till vår julbazar.

Sista lördagen i april firade vi att våren kommit. Anna Bellars öppnade tillsammans med sin man sitt hem än en gång sitt hem och bjöd till Vårfest. Var och en hade med sig en liten rätt och något att dricka och det goda humöret fattades inte heller.

Nationaldagen firade vi även i år i Bayville Park. Äntligen fick vi lite värme den här 6 juni. Ett gäng mammor hade tagit på sig uppgiften att organisera tipspromenad och roliga lekar för barnen. Det bjöds på en jättelik kanelbulle och grillarna stod heta. Vi var ett 30-tal svenskar, norrmän och även amerikaner som träffades, sjöng och firade vår svenska nationaldag.

Sista lördagen i juli bjöd Helene Öqvist på sommarfest i trädgården, vi grillade och njöt av den ljumma kvällen. Endast en handfull hade möjlighet att komma eftersom det var semestertider och många var på resande fot.

I år var det Höst kick-off hemma hos Lena Hellåker i slutet av oktober månad. Vi var ett 20-tal som kom och minglade och gladdes åt att träffa varandra igen efter ett långt uppehåll. Vi avslutade kvällen med att titta på filmen ”Efter bröllopet”

I mitten på oktober gjorde musicalen Mama Mia turnéstopp i Norfolk. Det var ett tiotal som nappade på uppropet att se den tillsammans. När extranumren spelades var det svårt att sitta still och man känner sig som svensk stolt att få vara från samma land som ABBA.

Första lördagen i november bilade ett gäng upp till Washington. Besök på House of Sweden stod på programmet. Vi hade hoppats på en guidad tur av någon SWEA från Washington men detta gick inte att lösa. Efter lunch i  Georgetown styrdes kosan till IKEA där bilarna fylldes av mat och prylar.

VÄRLDSMÖTE I  AMSTERDAM

Vår ordförande Monica Timm åkte i april till Amsterdam när SWEA International kallade till världsmöte där. På agendan stod naturligtvis årsmötet men det diskuterades också om SWEA´s framtid, PR, donationer och stipendier. Årets SWEA Mat –Tina Nordström var där och berättade om sina erfarenheter som kock och om att föra ut svensk matkultur i världen. Nästa världsmöte hålls i Washington våren 2009 och vad vi förstår är förberedelserna där redan igång.

REGIONMÖTE I NEW-JERSEY

I år var det New Jersey´s tur att bjuda in till regionmöte. Vi var tre stycken som en tidig fredagsmorgon körde upp mot Princeton, NJ. Efter att ha fått en guidad tur på det gamla anrika universitetet så var det förhandlingar som stod på programmet. Det diskuterades ekonomi, donationer, hemsidor och mycket annat. På lördag kväll bjöds det till fest, god middag och underhållning av ett gäng killar som sjöng Barbershop.

JULBAZAR OCH JULFEST

Julbazaren började inte bra! När vi på fredagen skulle göra i ordning inför bazaren satte vi ut ett tiotal skyltar utanför som skulle locka besökare inför lördagen. Men döm om vår förvåning när vi 10 minuter senare tittar ut och alla skyltar är borta. Efter en del telefonsamtal kunde vi lokalisera skyltarna men fick också veta att det var förbjudet att sätta upp dem på allmän mark. Men som tur var avlöpte resten av bazaren utan missöden och vi räknade under lördagen in mycket folk. Tomtar, bakverk, lotteri och räksmörgås är något av det som är obligatoriskt. Men mest populärt är nog vårt luciafirande som samlade drygt 150 personer. Ett 15 tal barn deltog i luciatåget där lucian i år hade levande ljus i håret och hette Maria Hagen.

Vilken annan SWEA avdelning har ett cirka 80 % deltagande på sin julmiddag? Det måste bero på ett vi har trevligt tillsammans, att maten är god och att vi trivs hemma hos Gunilla. Till maten sjöng vi i år julsånger, så vackert att någon föreslog att vi skall starta en damkör.

Styrelsen har de senaste åren jobbat med frågan hur och vad vi skall använda våra pengar till, men inte kommit fram till något beslut. Frågan om stipendium och eller donationer har diskuterats i oändlighet. Under regionmötet i Princeton i oktober diskuterades och informerades det om de regler och lagar som finns men gjorde oss inte mycket klokare. Styrelsen har nu ett förslag om att skänka saker från IKEA till For Kids. Detta är en non-profit organisation som hjälper familjer som har hamnat utanför samhällets skyddsnät. Styrelsen väntar nu på svar från regions-ordföranden om detta kan vara möjligt.

På förra årsmötet beslutades att vi inför 2007 skulle hyra ett förråd till våra saker. Det visade sig att vi var många som hade saker hemma i våra gömmor som tillhörde SWEA, och som det var skönt att bli av med.

Ett stort tack till alla er som på olika sätt jobbat med SWEA-frågor under året. Det är riktigt kul att vi växer så mycket, förhoppningsvis kan SWEA´s mål att skapa nätverk bland svensktalande kvinnor, stödja nyinflyttade och föra våra traditioner vidare, bli verklighet

Virginia Beach den 7 februari, 2008