Verksamhetsberättelse 2008

ÖAMERICAS VIR

Året som gått var ett år som kommer att gå till historien av många orsaker. Främst för att USA valde sin första svarta president men också för att ekonomin i USA och världen började svikta. SWEA Virginia Beach har däremot inte gjort så stora avtryck på världshistorien men vi har i alla fall haft rekordmånga träffar och trevliga sådana.

Året inleddes med årsmöte hos Monica Timm den 6 februari. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Monica Timm; Ordförande
Anna Bellars; Vice ordförande
Anna Lissnils-Morlock; Kassör
Ewa Muscari; Medlemsansvarig
Malin Thorin; Aktivitetsansvarig
Alexandra Ljungström; Redaktör
Maria Brask; Web-ansvarig

Styrelsen har samlats 9 gånger under året med uppehåll under sommaren.

Vid årsskiftet hade vi 44 medlemmar. Medlemsavgiften på 40 dollar har stått kvar.

SWEABLADET OCH WEBSIDAN

Alexandra Ljungström tog över redaktörskapet för tidningen när Jenny slutade. Alexandra fick gå den hårda skolan och kämpade på och gjorde två jättefina tidningar. Maria Brask tog över web-sidan, gjorde om den och uppdaterade den enligt SWEA Internationals mall Tankbar. Båda har gjort ett kanonjobb under året.

Bokklubben har under året som gått inte gjort någon gemensam bokbeställning utan bara träffats och gett varandra tips om bra och spännande böcker. Sofia Jufors och Alexandra Ljungström har hållit gruppen samman.

Filmkvällar: Årets första filmkväll hade vi hemma hos Ann Sundmark. Vi tittade på filmen ”Heartbreak Hotel” med Maria Lundqvist och Helena Bergström. Detta är en film om skilsmässor och uppbrott men även om vänskap och föräldraskap. Vi var ett tiotal som skrattade hjärtligt till denna komedi. Till detta smaskade vi på hemmagjorda semlor. Nästa filmkväll bjöd Anna Lissnils på. Vi såg filmen ”Se upp för dårarna” också den en komedi som handlar om att finna sig tillrätta i ett nytt land.

Höstens enda filmkväll hade vi hemma hos Sofia Jufors, vi tittade på filmen ”Himlens Hjärta” med Jacob Eklund, Maria Lundqvist, Lena Endre och Mikael Persbrandt.  Ett begränsat antal personer i varje scen där närbilder dominerar. Detta var vår tids svar på ”Scener ur ett äktenskap” av Ingmar Bergman.  Aldrig har väl diskussionerna gått så varma som efter den filmen. En del var upprörda andra illa berörda av ämnet som var otrohet men allihop kunde vi enas om att det var Sveriges i särklass bästa skådespelare som medverkade.

Påskafton firade vi tillsammans i Red Wing Park i härligt vårväder. Termometern stod på 70 grader och barnen letade ägg i lövhögarna. Vi vuxna grillade och gick en liten tipspromenad.

Även detta år deltog vi i den vårbazar som Eastern Shore Chapel anordnar. Vi sålde bullar och kakor och gjorde lite reklam för Sverige.

I mitten på april deltog vi i en Internationell festival på Old Dominion University, ODU i Norfolk. En mängd olika länder världen över deltog och visade upp sig på olika sätt. SWEA hade ett bord där vi visade svenskt hantverk och en del svenska uppfinningar. Vår nya Sverige-låda kom där väl till pass.

Anna Bellars bjöd till vårfest även i år. Vi var ett 20-tal som åt och drack gott denna ljumma vårkväll.

I början på maj fick SWEA medlemmar förmånen att få en guidad tur på Volvo Pentas testcenter i Portsmouth. Vi fick även testa på att köra en 51 forts lyxkryssare. Detta gjorde vi med hjälp av en världsunik uppfinning IPS, en joystick som gör det mycket lättare att manövrera båten.

Nationaldagen firades i år äntligen med lite värme. Lekar för barnen och en tipspromenad stod på programmet. Grillarna glödde och vi kunde räkna in ett trettiotal personer, där de flesta dagen till ära hade klätt sig i blå-gult.

Efter att ha legat på is några år så tinade vi i år upp traditionen, kräftskiva. Anna Lissnils bjöd hem oss till sig i slutet på september. Kräftorna köptes på IKEA och smakade riktigt gott även för en infödd västkustbo. Pris för bästa hemmagjorda hatt gick till familjen Brask som också lagt ner mycket jobb på ett fint sånghäfte.

För femte året i rad så hade vi i år ett lag från SWEA som deltog i ”Race for the cure”. Det var ett 10 tal som promenerade och sprang det 5 km långa loppet. Tyvärr var det i år riktigt dåligt väder men detta verkade inte skrämma bort de tusental som deltog. Efter loppet tog vi en välförtjänt kopp kaffe på Starbucks.

Vi har under lång tid pratat om att anordna en vinprovarkväll i SWEA´s regi. I slutet på november så blev detta verklighet tack vare idogt arbete av vår aktivitetsansvarige Malin Thorin. Anette J bjöd hem oss till sig och en kvinna från Farm Fresh berättade om de röda viner som skulle provas. Detta var en mycket uppskattat aktivitet, som säkert kommer att få en fortsättning i år.

REGIONMÖTE I ATLANTA

Första helgen i oktober var det regionmöte i Atlanta. SWEA Virginia Beach representerades av Malin, Monica T och Lena. Östra Amerika träffas en gång om året och har sitt årsmöte. Lördagen ägnades åt årsmötesförhandlingar och på em diskuterade vi bland annat den kommande avgiftshöjningen. På lördagskvällen var det festmiddag i vinkällaren på en mycket trivsam restaurang. Där drogs också vinsterna från regionlotteriet. Vi bjöds på underhållning i form av körsång från ett gäng killar på universitetet och från en SWEA tjej som visade hur men dansar magdans. På söndagen var det ”fri lek” vi besökte då World of Coke och CNN, som båda har sina huvudkontor i Atlanta.

JULBAZAR och JULMIDDAG

Första veckan i oktober drog vi i gång förberedelserna inför årets julbazar. Som vanligt är det tomtarna som tar mest tid att göra. Ann Sundmark hade ända sedan i midsomras förarbetat så det var bara för oss andra att limma och sätta ihop. Visst är det en hel del annat jobb som skall göras innan bazaren men mycket går nu på rutin. Vi förkortade öppettiderna med en timma i år (10-14) och detta kändes riktigt bra. Mycket folk passerade dörrarna även i år och när Luciatåget skred in räknade vi in ca 150 personer. Tomtens ankomst var en annan höjdpunkt under dagen.

Årets julmiddag hölls på Nobeldagen hemma hos Malin Thorin. Vi var ett drygt 20 tal som beundrade familjen Thorins Kalle-Anka gran och julpyntade hus. Den första julmaten smakar alltid väldigt gott och så var det även i år. Ur ett fint sånghäfte sjöng vi sedan alla julsånger som tänkas kan. Detta bådar gott inför vårterminens kör-upptakt.

Äntligen har vi hittat något att donera våra pengar till!!!! Vi har handlat för de 1000 dollar vi avsatt till donation på IKEA och sedan skänkt det vidare till For Kids. Sofia Jufors och Malin Thorin inredde en lägenhet med de saker vi inhandlat. Strax innan jul så flyttade en mamma och hennes 5 åriga dotter in i lägenheten. Vi hoppas att vi kan få fortsätta det här samarbetet även under 2009.

Under året har Ann Sundmark och Ulrika Petersson färdigställt Sverigelådan. Lådan skall finnas tillgänglig i förrådet för alla som vill låna den. I den finns det böcker, informationsbroschyrer och annat material om Sverige. Det finns också information om våra svenska traditioner och ”smakprov” på svenska uppfinningar.

Ett stort tack till alla er som under året på olika sätt jobbat med SWEA frågor. Negativa prognoser och rapporter om usel ekonomi har den senaste tiden fullständigt överösts oss men vi får hoppas att detta inte gör oss förlamade och negativa utan att vi kan fortsätta och jobba på i positiv anda. Ett speciellt tack riktar vi nu till Monica Timm som efter två år som ordförande avgår och flyttar hem till Sverige. Även Ewa Muscari avgår från styrelsen. Ewa har suttit i styrelsen sedan 2002 och även hon förtjänar ett stort tack.

Virginia Beach den 5 februari, 2009