Verksamhetsberättelse 2010

Man skulle kunna tro att SWEA i Virginia Beach lever en tynande tillvaro med sina knappa 30 medlemmar. Men under året har vi haft 18 träffar med olika innehåll vilket tyder på att det finns ett intresse och behov av att träffas.

Året inleddes med årsmöte hos Marie Hagberg. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Anna Lissnil – Ordförande
Annika Lag – Vice ordf.
Marie Hagberg – Kassör ht
Lena Hellåker – Sekreterare
Pernilla Raimer – Kassör vt.
Gunilla Noaksson-Burke – Medlemsansvarig
Anette Johnson – Webansvarig
Anna Bellars – Aktivitetsansvarig
Ingvor Rentsch-Stålgren – Suppleant

Styrelsen har samlats 11 gånger under året med uppehåll under sommaren.

Vi hade vid årskiftet 28 medlemmar. Medlemsavgiften höjdes till 45 dollar.

Websidan fortsätter att vara det sätt vi kommunicerar med medlemmarna med, förutom epost. Anette Johnson är ansvarig för den och hon gör ett fantastiskt jobb med att hålla den uppdaterad.

Filmkvällar:
Första filmkvällen för året hade vi hemma hos Marie då vi tittade på filmen ”Solstorm”. Nästa film var den andra i trilogin av Stieg Larsson ”Flickan som lekte med elden” Den sista filmen i serien, ” Luftslottet som sprängdes” såg vi hemma hos Anette i mars.

”Sommaren med Göran” var en lite udda film vi såg hemma hos Anna L i april. I slutet på maj tittade vi på ”Bröllopsfotografen” hemma hos Lena. Alla höll med om att detta var en bra OCH annorlunda film. Men den hade kanske inte varit så udda om inte värden för kvällen var en smula oteknisk och satte på filmen med inställning for blinda dvs en röst pratade oavbrutet om vad som kunde ses i bild. Vi skrattade gott när det uppdagades dagen efter.

Mitt i sommaren tittade vi på en Martin Beck film hemma hos Annica. Vi var 8 st vilket är ett medeltal på hur många vi brukar vara. Nästa filmkväll var också en Martin Beck film som vi såg hemma hos Lena.

Allt som oftas säger man att böckerna är bättre än filmerna och detta gäller absolut för filmen ”Snabba Cash”. En enad SWEA skara hade, trots att de flesta läst boken svårt att hänga med i handlingen.

Studiebesök: I början av året ordnade Anette J två besök på operahuset i Norfolk. Ena dagen tittade vi på generalrepetitionen av Don Giovanni och några dagar senare fick vi gå en back stage tour på operan. Helt fantastiskt att vi har en sådan fin opera så nära oss, hoppas att dessa besök gör att vi kommer att gå oftare på opera.

Vad gör man med alla gamla lästa böcker? Jo, man kombinerar en bokbytardag med våfflor. Resultat: men blir av med böcker man redan läst och får många nya istället. Vi rensade samtidigt ut alla gamla böcker som genom åren samlats i förrådet. Att detta kombinerades med nygräddade våfflor gjorde inte saken sämre.

Nationaldagen: firade vi i en park i Great Neck området.Vi var ett 30 tal som lekte, gick tipspromenad och grillade. Ett par nya familjer kom så vi hoppas att detta kan leda till nya medlemsskap.

Vårfest: I år bjöd Gunilla oss hem till sig på vårfest, där även gubbarna var medbjudna. En fantastisk försommarkväll, som vi tillbringade ute på Gunillas altan. Med utsikt över havet njöt vi av ett kvällsljus som påminde om Skagen ljus.Vi var ett 20-tal som åt och drack gott.

Vårbazar: Liksom tidigare år så fick vi vara med på ett hörn på Eastern Shore Chapel´s vårbazar. Vi sålde bullar, kakor, böcker och gjorde reklam för Sverige.

På Midsommarafton bjöd Anette J oss till sitt beachhus. Vi klädde stång, dansade och lekte till många solbadares förvåning. På buffebordet fanns sill och potatis, glass och jordgubbar och allt annat som hör midsommar till. Ljuv musik blev det också när delar av den gamla SWEA kören sjöng ”En vänlig grönskas ljuva dräkt”. Så vackert att det till och med fälldes en och annan tår….

Kräftskiva: I mitten på september hade vi kräftskiva hemma hos Anna L. Det var en fantastisk sensommarkväll där vi, ett 20 -tal, satt ute, sjöng och åt till sent in på natten. Altanen var dekorerad med lyktor, lampor och allt som tillhör en kräftsiva. Kräftorna kom från även i år från IKEA och smakade riktigt gott.

Regionmöte: I början på oktober hölls regionmöte i New York. Vi var 6 stycken som åkte upp. Vi deltog i flera av de aktiviteter som erbjöds. Bland annat var vi på en rundtur i FN huset. Detta är ett gammalt hus med minnen av många inflytelserika personer som är mitt uppe i renovering. En av kvällarna var vi på mingel i Scandinavian House. Förhandlingarna på lördag fm var regionens årsmöte och efter det diskuterades bl a det nya medlemsregistret. På lördagkväll var vi med på den festkväll som anordnades ombord på en båt som gick runt Manhattan. Fantastiskt att mellan varmrätt och dessert gå ut på däck och titta på den skyline som blir så tydlig när alla lampor tänds på kvällen. Alltid lika roligt att träffa svenska kvinnor, en del har vi träffat förut andra var nya bekantskaper.

Julbazar: Att det var en fantastisk julbazar tror jag att alla skriver under på. Skaran som jobbar med bazaren är inte stor men vi är tydligen bra organisatörer för vi får ihop det till slut. Lucia-tåget är alltid lika uppskattat, även om det i år inte var lika mycket publik under framförandet. Barnen fick i år hjälp med sången av några vuxna. Räk- och köttbullssmörgåsarna fick i år hård konkurrens av våfflorna som hade en strykande åtgång. För att kunna ro hela detta projekt i land fick vi i år ta hjälp av barn, män och grannar. Hela vårt sortiment på tomtar tog slut, så nu gäller det att komma upp med nya ideer till årets bazar.

DONATIONER:
Vi inredde under våren en lägenhet åt For Kids. Vi hade budgeterat pengar för att kunna donera mer under hösten men For Kids är väldigt svåra att få tag i och verkar inte vara så angelägna att få vår hjälp.Vi kommer troligen att se oss om efter andra organisationer att donera till under 2011.

Vi är inte många men gör många roliga saker tillsammans. Det skulle kännas tomt att inte ha någon SWEA avdelning i Virgnia Beach så vi får hoppas att vi överlever ännu ett år. Kanske till och med ha tron på att vi skall bli fler!!!!

Virginia Beach den 2 februari, 2011