Verksamhetsberättelse 2011

Året 2011 känns som ett liten mellanår för oss som förening.Vårt medlemsantal har sjunkit de senare åren, vi har inte gjort lika många aktiviteter som föregående år och när vi gjort något har vi inte varit så många. Känslan  av att leva med halva benet utanför Ättestupan har varit påtaglig. Året avslutades dock väldigt bra med en fantastisk bra bazar där vi träffade en hel del nya potentiella SWEOR.

Året inleddes med årsmöte hos Anna Lissnils. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Anna Lissnils-Morlock; Ordförande
Annika Lagö; Vice ordf.
Marie Hagberg; Kassör
Gunilla Noaksson-Burke; Medlemsansvarig
Anette Johnson; Webansvarig
Anna Bellars; Aktivitetsansvarig
Ingvor Rentsch-Stålgren

Styrelsen har samlats 7  gånger under året med uppehåll under sommaren.

Vi hade vid årskiftet 22 medlemmar. Medlemsavgiften är  45 dollar.

Web sidan fortsätter att vara det sätt vi kommunicerar med medlemmarna förutom mail.  Anette Johnson är ansvarig för den och hon gör ett fantastiskt jobb med att hålla den uppdaterad.

Filmkvällar:

Årets första filmkväll hade vi hemma hos Lena i februai månad. Vi såg då filmen ”Sebbe” en ganska deprimerande film men som väl antagligen speglar hur verkligheten i en storstad ser ut. Till filmen serverades det semlor.

Nästa film såg vi hemma hos Anna L, det var ”I rymden finns inga känslor”. Bill Skarsgård gör en otrolig gestalting av en en kille med Aspergers syndrom.

Anna L bjöd på filmkväll i augsti. Vi såg filmen ”Hämnden” med Mikael Persbrant i huvudrollen. En spännande film som gjorde djupt intryck.

I september var det filmkväll hos Lena igen. Vi såg ”Änglagård 2” Lång tid hade gått sedan huvudpersonerna återsett deras gamla bygd  så det blev många kära gamla återseenden.

Bokbytardag:

För andra året i rad hade vi en bokbytardag denna gången hemma hos Annica. Detta var dagen innan våffeldagen  i mars månad så vad passade bättre att mumsa på. Vi var många som gick hem med fler böcker än vi hade med oss. Detta är ett fantastiskt bra sätt att bli av med gamla böcker men samtidigt få ett gäng nya.  Vi gjorde oss samtidigt av med riktigt gamla böcker som tagit stor plats i förrådet.

Studiebesök:

En fredag i början på april välkomnade Anna L oss till sitt jobb i Chesapeake. Hon jobbar på en återvinningscentral där hon säljer slutprodukten världen över. Vi fick vara med om att titta på hur det går till från det att lastbilen kommer in med glas, papper och burkar etc.  till hur allt transporteras runt på band och skiljs åt i olika segment. Miljön i vilken massor med människor arbetar varje dag chockade oss alla. Ljudnivån, lukten och smutsen var något som stannade kvar på näthinnan ett bra tag. En mycket intressant dag där jag tror att vi alla fick oss en tankeställare. I förlängningen hoppas jag att vi alla försöker bli bättre på att sortera och återvinna för miljöns skull.

Nationaldagen: firades i år i BayVille Park. Det bjöds på tipspromenad, grillning och samvaro.

Midsommarafton firade vi även i år i Anettes beachhus vid Oceanfront. En fantastisk eftermiddag och kväll i goda vänners lag. Vi var ett 20  tal vuxna och ett 10 tal barn. Massor av god mat som vi alla bidrog till, lekar kring stången och småprat gjorde kvällen till en fest. Vädret var som alltid perfekt!!!

Kräftskiva:  Familjen Kastenbaum bjöd ihop till kräftskiva i år. Gunilla och Lena slängde sig i bilen och införskaffade kräftor på IKEA. Vi var ett 15 tal som satt på altanen och njöt av dessa livets goda varelser.

Julbazar:

Varje år frågar vi oss om det är möjligt att ro hem ett så här stort projekt med så få medlemmar. Men även i år lyckades vi! Med stor organisationsförmåga och många händiga fingrar så fick vi iår ihop så mycket grejer att vi har att sälja flera år framåt. Vi hade fem pysselkvällar och hade förmånen att få vara i Anettes fantastiska pysselverkstad. Bazardagen bjöd på fint väder och mycket folk i jämn ström. Luciatåget förstärktes även i år av en del vuxna. Cafe, bak och Sverigebord är andra höjdpunkter vi bjuder på.

DONATIONER:

Vi inredde under våren en lägenhet åt For Kids. Efter en tripp till IKEA var vi redo att göra en lägenhet lite mysigare för en familj. Med lite färg och textilier så lyckades vi riktigt bra. Vi hoppas att detta föll famljen i smaken.

ÖVRIGT:

Det finns flera indikationer  på att konjunkturen i USA vänder och detta gäller även oss i SWEA. Efter att i flera år minskat i antal finns det nu många tecken som tyder på att 2012 blir ett bra medlemsår i Virginia Beach. Något som vi alla får ta med oss inför ett nytt år är att SWEA blir vad vi alla gör det till, varken mer eller mindre.

Virginia Beach den 8 februari, 2012