Verksamhetsberättelse 2012

2012 blev året då vi ökade i medlemsantal igen efter att ha sett en nedgång de senaste åren. Vi hoppas nu att den trenden kommer att hålla i  sej och att SWEA Virginia Beach är på G igen. Anette Johnson tog vid årsmötet över ordförandeklubban från Anna Lissnils. Anette har med stor iver jobbat på att vi som avdelning skall växa och ha kul tillsammans.

Året inleddes med årsmöte hos Annica Lagö. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Anette Johnson; Ordförande
Maria Ström; Vice ordf.
Marie Hagberg; Kassör
Gunilla Noaksson-Burke; Medlemsansvarig
Anna Lissnils; Webansvarig
Anna Bellars; Aktivitetsansvarig

Styrelsen har samlats 10 gånger under året med uppehåll under sommaren.

Vi hade vid årskiftet 28 medlemmar. Medlemsavgiften är  45 dollar.

Anette har fortsatt med att uppdatera web sidan. Hon har under året hjälpt Anna L att sätta sig in i hur sidan fungerar.

Filmkvällar:

19 januari startade vi det nya året med att samlas hemma hos Sofia och titta på film. Det var länge sedan vi var så många som vi var på denna årets första filmkväll. Vi var 14 stycken inklusive fyra nya medlemmar. Vi  tittade på filmen ”Hur många lingon finns det i världen?”

29 febr såg vi filmen ”Jägarna 2” hemma hos Lena. Otäck och mycket spännande men en riktig höjdare.

18 april såg vi ”En enkel till Antibes” hos Anette. Sven-Bertil Taube spelar en gammal man vars barn vill att han skall ta in på ålderdomshemmet så att de kan sälja hans hus och göra sig en hacka.

9 maj såg vi ”Kyss mej” hemma hos Anette, en lite okonventionell film.

I november bjöd Anna L till årets sista filmkväll. Vi såg filmen ”Svensson Svensson, i nöd och lust”

Teater/Opera:

I början av februari gjorde vi ett besök på en av våra små teatrar i området. Vi såg föreställningen ”Get away with murder” För några av oss var detta första gången vi besökte en lokal teater. En besök som smakade mer. Några veckor senare besökte vi operan i Norfolk. Det var föreställningen ”The Mikado” som hade generalrepetition. Tack vare att Anette är medlem i The Virginia Opera Guild,  har vi förmånen att få gå med henne på repetitioner.

Bokbytardag:

För tredje gången hade vi i våras en bokbytardag hemma hos Annica. Vi kombinerade detta med att äta våfflor tillsammans. Ett hundratal böcker bytte ägare den här kvällen, ett fantastiskt tillfälle att gratis och enkelt få sig lite litterär lekamen.

Kören:

Helene Olivencrona tog under hösen initiativet att starta en damkör (igen). Som mest var vi 7 stycken som sjöng alltifrån svenska popdängor till gamla klassiker. Vid några övningstillfällen tog vi stöd och hjälp av en kakeokemaskin. Ambitionen var att uppträda på vårt 10 årsjubileum i november men med en gnutta ödmjukhet och lite självinsikt så avstod vi från att göra det. Ett litet prov på uppträde blev det dock i samband med vårt luciafirande på julbazaren då kören tillsammans med andra sweor deltog i vårt luciatåg.

Nationaldagen:

Nationaldagen firades i år i trädgården hemma hos Marie Hagberg. Vi var ett 25 tal som gick tipspromenad, grillade och umgicks. Kvällen avslutades med att vi avnjöt en tårta 2,5 meter lång fylld med jordgubbar och svenska flaggor. Naturligtvis sjöng vi vår nationalsång

Midsommarafton:

Även i år firade vi midsommar i Anettes Johnsons beachhus vid Oceanfront. Vi klädde midsommarstången och dansade små grodorna tillsammans.  En fantastisk eftermiddag och kväll tillsammans med goda vänner. Midsommarmat såsom sill, potatis,  jordgubbar och en massa annat gott hjälptes vi åt med. Vädret påminde dock inte ett dugg om svensk midsommar dvs. det var underbart varmt och inte ett moln på himlen. Vi var ett 50 tal som slöt upp denna eftermiddag och kväll.

Julplaneringsmöte:

Det krävs många pysselkvällar för att få ihop så mycket tomtar och hantverk som vi åstadkommer. För att komma i julstämmning redan i september så bjöds vi på glögg och pepparkakor i Anettes strandhus.  Denna kväll brainstormade vi och många goda ideer kom upp. En del av dem blev verklighet andra sparar vi till kommande år.

Regionmöte i Philadelphia:

Den 19 – 21 oktober var det SWEA Philadelphias tur att hålla det årliga regionmötet. Anette, Marie och Anna L körde bil upp och deltog i flera av aktiviteterna. Förutom själva mötet, även mingel på fredagen, festmiddag på The American Swedish Historical Museum och guidad tur av gamla Philadelphia. Detta är ett möte som återkommer varje år, och kan varmt rekommenderas av alla som varit på ett av dem. Alla medlemmar är välkomna att deltaga i alla evenemang, förutom själva Regionmötet, där man kan sitta med som åhörare.

Jubileumsfest:

Den 3 November firade vi ”Årets Händelse 2012” – SWEA Virginia Beach firade gedigna 10 år! Vi samlades hemma hos Gunilla på dagen, och lagade mat tillsammans. Det vankades ugnsbakad lax, quinosallad och goda såser. Vi var 25 personer, även makar , som firade kungligt, hemma hos Gunilla. Anette talade om vår ljusa framtid, och Anna L berättade om hur Monica Rabe var drivande kraft och vår grundare. Tyvärr kunde hon inte vara med denna kväll, men en skål höjdes i hennes ära. Anette hade ordnat överraskningspresenter till oss alla, som ledde till många glada skratt. Vi hann också med skrålande karaokesång till gamla svensktoppsdängor!

Julbazar:

Varje år så tvivlar vi på att vi kommer att ha tillräckligt med folk för att ro hem en julbazar men det ordnade sig även i år. Medlemmarna ställer upp och visar en fantastisk arbetsmoral. Man vill helst inte nämna någon med risk för att värdera någons arbete mer än andras men utan Anette, Gunilla och Marias insatser så hade det definitift inte blivit någon bazar. TACK! Av någon okänd anledning så kom det iår inte riktigt lika mycket folk som det brukar. Det rådde i år också stor brist på små lucior och stjärngossar men ett övermoget luciatåg är bättre än inget alls. Så kökspersonal, SWEA-kören, och försäljare räddade så årets luciatåg. Maarit var vår mycket vackra lucia.

DONATIONER:

I början av året dekorerade vi ännu en lägenhet till For Kids. Vi var 6 stycken som städade, bäddade, skruvade, satte upp gardiner, monterade tavlor och gjorde det lite mysigt i en annars inte så trevlig lägenhet. Tyvärr verkar det som om detta blev den sista i raden eftersom vi inte längre tillåts att fortsätta men denna typen av donationer.

ÖVRIGT:

Efter att vi under flera år minskat i medlemsantal så kom iår ökningen som vi väntat på. Vi ökade vårt medlemstal med över 25 %. Vilka andra SWEA avdelningar kan stolta med det?  Det är helt fantastiskt och nu hoppas vi på att trenden skall hålla i sig. Under året som ligger framför ser vi också fram emot vår svenska ”filmfestival” som vi planerar att genomföra under hösten.

Virginia Beach 5 februari 2013