Verksamhetsberättelse 2015

Ännu ett SWEA-år har slunkit förbi! Räknar vi 2001 som startår, så var 2015 vårt fjortonde år! Imponerande för en liten avdelning som vi – att vi kämpat på i så många år fast det vissa år varit svårt att få ihop den administrativa delen som krävs för att avdelningen ska kunna fortsätta.

Årsmötet hölls hemma hos Anette Johnsson, den 2 februari. Vi var 14 medlemmar och vi åt soppa som vi brukar. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Monica Timm                                                                   Ordförande
Anna Lissnils                                                                    Vice ordförande och sekreterare
Lotta Bjuve                                                                       Kassör
Annica Granlund                                                              Medlemsansvarig
Annie Falkenby                                                                Aktivitetsansvarig
Maria Ström                                                                     Ledamot
Marie Hagberg                                                                 Ledamot
Anette Johnsson                                                              Ledamot

Gruppen har haft 10 styrelsemöten under året.

Vi hade vid årsskiftet 31 medlemmar. Medlemsavgiften är 45 dollar.

Annie har skött om kalendern på websidan, och även sett till att Evites har skickats när vi haft evenemang. Monica har fortsatt att jobba med hemsidan och har under året jobbat med att förbättra och rensa bort irrelevant information. Anette har också hjälpt till med sidan – då hon tycks förbli vår ’go-to’ expert.

SWEA-året inleddes åter igen med en fullmånepromenad den 5 januari, som avrundades med varm choklad på Catch 31.
Jonas Gardells ’Torka aldrig tårar utan handskar’ inledde vårt filmkvällsår, den 15 januari, med stor åtgång av näsdukar. Sedan träffades ett gäng den 19:e samma månad för att utvärdera julbasaren. Mycket stöttes och blöttes, för att försöka förbättra och förenkla kommande basar.
Sedan var det dags för årsmötet (som redan nämnts här ovan) och den 11 mars hade vi filmkväll igen och Johanna hade tacksamt bakat semlor åt oss.
Filmen vi såg fick blandad kritik; ’En gång om året’ – som tur var fick vi så goda semlor, att ingen bråkade om att filmen var lite svårartad. Kanske värt att notera är också att vi hade tänkt ha denna filmkväll redan i februari men vi fick skjuta upp pga snöstorm!
Den 25 mars fortsatte vi vår trevliga tradition med att äta våfflor och byta böcker – detta år igen hos Annie med stor uppslutning. Den 29 april var det några som träffades på DownTown-kväll, på Sonoma, och den 2 maj blev det valborgsfirande, igen hos Josefin. Den 27 Maj träffades ett gäng i Carinas restaurant, DISH och åt lunch.

Sommaren inleddes med Nationaldagsfirande hemma hos Malin – detta har också börjat bli tradition, och även den (flera) meter långa gräddtårtan. Den 12 juni träffades vi på Norfolk Botanical Gardens för en promenad, och picnic. Sen blev det midsommar! Anette var så snäll och lät oss vara i hennes beachhus trots renoveringar. Vår midsommarstång blev ytterst minimalistisk, då vi alla visst trodde att dess dekorering skulle sköta sig själv. Men det blev sång och dans ändå – och en härlig dag, med god mat och trevligt umgänge.  Den 9 juli var vi några som träffades på East Beach för en solig eftermiddag.

Även detta år, ville många av oss ha en räkfrossa i stället för kräftskiva, men vi fick vackert lov att vänta på att vår leverantör skulle få in dem – och den 12 september blev det av. Vi var ett stort gäng som träffades hemma hos Lotta och helt enligt svensk sed, gick vi in och ut med stolar och bord ett flertal gånger, innan vi dukade i deras garage. Jättegoda räkor – och jättelyckad kväll. Men jo, visst kom det regn..

I september hölls för tredje året FilmFestival – 24 september:
Arbetet med FilmFestivalen började på våren, med en kommite innehållande Malin, Anette, Lotta, Ewa, Annica, Annie, Johanna (och Helene K, som gjorde fliern i år igen). Vi visade ’Micke och Veronica’, en lite lättsammare film som verkade omtyckt av alla besökare. Vi hade som tidigare år flera fina försäljningsbord uppsatta i foajen, där vi sålde svenska varor, såsom böcker, handdukar och förstås godis. Vi hade även en bar där vi serverade vin och öl. Filmkommiteen hade talat med en reporter från The Virginian Pilot, och därmed fått in en förstasidesartikel i The Beacon. Snyggt jobbat! Vi hade även i år ett flertal sponsorer och till vår glädje kändes salongen riktigt full.

Regionmöte i Scottsdale, AZ i Oktober
Vilken avdelning kan skryta med att nästan en tredjedel av alla medlemmar åker på regionmöte? Jo, Virginia Beach! Vi var nio medlemmar (MT, AJ, AF, LB, MH, JJ, AG, AL och JM) som flög till Phoenix i Oktober – till och med en utflyttad medlem flög in; Josefin som då nyligen hade flyttat till San Diego kom med. En del av oss flög tidigare, och var med på utflykter innan möten och konferenser började på fredagen och lördagen. Det erbjöds bl.a ridning, hiking, och stadsvandringar. Vi bodde på Hotel Valley Ho, som ligger i Scottsdale – en stad alldeles bredvid Pheonix och där hölls även alla möten.
På fredagen var det regionmöte, och på lördagen hölls SWEA Internationals möte. Monica var förstås med på båda dessa möten, i egenskap av ordförande men några av oss satt även med som åhörare. Möten i all ära, men det mest värdefulla på dessa träffar är ändå att få träffa medlemmar från andra avdelningar – stora som små – och höra vad de gör, hur de gör det och förhoppningsvis lära av varandra. De stora återkommande frågorna lyder om och om igen – hur engagerar man medlemmar? Hur får man styrelseposter fyllda? Vad hittar vi på för evenemang? Vad får vi donera/använda pengar till? Två middagar brukar oftast hållas vid dessa möten och så även här.
På fredagskvällen blev vi skjutsade med bussar till en jätteanläggning i Phoenix (Rustler’s Rooste), uppe på en sluttning med vacker utsikt ned mot stan. Här var det cowboystämning, med grillat kött. På lördagen var det middag på en hyrd lokal, med organiserade tal till och av bl a Agneta Nilsson (SWEAs grundare). På söndagen var vi några som åkte på utflykt och efterresor, bl a till Grand Canyon. Några av oss hyrde en van och åkte till Sedona.

Den 17 november såg filmen ’Känn ingen sorg’; en mysig och lite annorlunda film, som vi alla tyckte mycket om.

Julpyssel:
Julpysslet satte igång i september, och det var med lättnad som Anette lät oss vara i hennes strandhus igen. Uppslutningen var om möjligt sämre än året innan, men vi fick ihop en hel del nya tomtar med Maria som vår ledsagare. Hon har varit fenomenal i sin produktion med flera nya produkter för i år. Flera medlemmar sydde på saker hemma med hjälp av kit som Maria satt ihop. Vi fortsatte pyssla ända fram till veckan före Thanksgiving.

Bazaar-bord hos Sons of Norway – 14 november:
Julsäsongen inleddes med ett bord hos Son’s of Norways basar i November igen (tredje gången i ordningen). Här får vi en känsla för vad som kan bli populärt och en kick-off på julen! Det kom mycket folk, och vi sålde en hel del juldekorationer, böcker, dukar, godis och tomtar förstås.

Den 23 November var det ett gäng som åkte till Norfolk Botanical Gardens för deras: Million Bulb Walk. Här fick vi försmak på julsäsongen, med just miljoner ljusslingor,  uppsatta i fantasifulla kreationer.

Under Annies ledning satte sedan Lucia-kören igång med träning. Någon ny sång lades till för att förnya det lite till detta årets båda Lucia-tåg.

Julbazar – 6 december:
Varje år samma nervösa stämning innan allt är på plats. Med extra rekryteringshjälp från alla möjliga håll blev det en julbasar även i år. Med hjälp av barn  och bekanta till medlemmar och även flera respektive fyllde vi upp alla platser. På torsdagen började det med den sedvanliga diskningen – och inventering av kyrkan. På fredagen träffades vi med flera stora bilar, och ett flak – vid förrådet. Vi hade sedan hösten börjat fundera på att skaffa ett större förråd, och detta föll på plats på morgonen, med att vi kunde få tillträde till nytt förråd samma dag. Detta skulle göra att vi kunde flytta in direkt till nya förrådet, när basaren var över. I vanlig ordning arbetade vi som små myror hela fredagen, och satt upp alla fina bord. Alla Luciorna kom in kl 17 för sitt genrep. Full rulle på lördagen från tidig morgon till sen eftermiddag. Vi räknade inte besökare hela dagen men tror att det kom strax under förra årets nummer av besökare (444). Det var mycket folk hela dagen, men väl utspritt på hela dagen, vilket underlättade för alla.

Luciafirande på Volvo Penta – 15 december:
Vi har fått väldigt positiv feedback från Volvo Penta för att SWEA Virginia Beach ställer upp och visar sitt fina Lucia-tåg,  nu för andra året i rad. Nästan alla som lussade på basaren ställde upp även här för ett da capo från lördagen med skönsång och pepparkaksgubbar.

Glöggkväll – 16 december:
Med hjälp av SVT och Lucia från Örgryte Kyrka rundade vi av SWEA-året med glögg och tilltugg hos Anna L. Här hade vi också möjlighet att köpa överblivna varor från basaren tack vare Malin, som lastat sin bil full.

Inga donationer gjordes detta år men diskussionerna har fortsatt under året angående vad vi vill göra och vad vi ’får lov’ att göra inom SWEAs ramar.

Virginia Beach 9 februari 2016