Verksamhetsberättelse 2017

VERKSAMHETSBERÄTTELSE
SWEA VIRGINIA BEACH ÖAMERCAS VIR
2017

INLEDNING Jag vet inte om ni andra håller med, men jag tycker detta år gick oerhört fort förbi och visst har det i år varit lite väl många hej då, i i vår lilla förening så märks det väldigt tydligt när eldsjälar flyttar härifrån. Men SWEA Virginia Beach har kämpat på och har under året hållet både FilmFestival och Julbasar, båda med stor succé.

STYRELSE Årsmötet hölls hemma hos Annica Granlund. Vi var 12 medlemmar och detta året bjöds vi på god mat från Il Giardino. Styrelsen tillsattes då och har under året sett ut som följer:

Lotta Bjuve                  Ordförande / Medlemsansvarig
Stella Gedda                Vice ordförande / Aktivitesansvarig
Anna Lissnils                Kassör
Annica Granlund &
Annie Falkenby            Sekreterare
Pernilla Hedin             Ledamot
Maria Ström               Ledamot
Monica Timm             Webbansvarig

Vi har haft 7 styrelsemöten under året.

MEDLEMMAR Vi hade vid årskiftet 31 medlemmar. Medlemsavgiften är 45 dollar.

MEDLEMSINFORMATION Monica har jobbat hela året med hålla hemsidan uppdaterad. Vi har använt Evites till våra evenemang och det fungerar bra. Stella har skickat ut dessa och både hon och Lotta har uppdaterat Facebook flitigt. Lotta har varje månad skrivit Månadsbrev vilka har varit väldigt informativa och trevliga att läsa.

AKTIVITETER Swea året inledes med en filmkväll hemma hos Annica Granlund, alltid lika trevligt att ses och se svensk film tillsammans. Förberedelserna inför årsmötet var redan igång, med ett par möten tidigt i januari för att se till att det fanns en styrelse och budget inför det kommande året. Årsmötet hölls  den 16 februari i Annicas fina hus, Stella hade ordnat med god mat från Il Giardino och Monica hade bakat fantastisk prinsesstårta. Mötet avklarades snabbt & effektivt och kvällen övergick i en glad tjejmiddag med sång och skratt.

Den 21 mars var det dags för några ifrån SWEA att besöka Lydia Roper Home, ett trevligt besök under vilket vi berättade om Sverige, bjöd på svenska kakor och spred svensk fikakultur.

Våffeldagen firades som sig bör, med god uppslutning hemma hos Annie. Här brukar vi också ta med oss svenska böcker och byta till oss lite nytt till våra bibliotek. I början på maj gick flera av oss och tittade på den svenska artisten Sofia Talvik, som höll konster här i Virginia Beach, en trevlig kväll med bra musik.

Sen blev det sommar! Den inledde vi med nationaldagsfirande på stranden i East Beach – en glad skara träffades och hade picknick och njöt av den fina solnedgången. Sen var det dags för midsommar igen, och i år firades denna högtid hemma hos Lotta, på den fina gräsmattan vid deras hus. Som vanligt var det stor uppslutning, och dagen innehöll allt som hör midsommar till, familj, vänner, god mat, dans, sol, regn, mygg och några tog ett kvällsdopp innan vi avrundade.

Vi har under hösten haft flera väldigt trevliga och välbesökta SWEA-luncher, vi har varit på Dish, Chartreuse och Captain Groovys.

I slutet på september var det dags för SWEAs femte filmfestival, och även i år gjordes ett fantastiskt jobb, med Anna i spetsen, av våra sweor som planerade och fixade.  I år visade vi ’Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’ och det var, trots tekniska bekymmer, en stor succe! 205 sålda biljetter och alla älskade filmen. Volvo Penta, TFC recycling, Anders Williams Companies och Ocean Sands sponsrade evenemanget generöst även i år.

Den 13:e oktober var vi ett gäng som träffades, åt god tysk mat från Deutscher Imbiss och drack öl på Green Flash Brewery.

Efter allt detta var det dags att sadla om inför julen. Julbasarskommiteen jobbade under hela året med planering och inköp. Malin F var vår inköpschef även i år och hon fortsätter gör ett kanonjobb, vi hade även i år mycket fina varor att erbjuda våra besökare.

Sen drog vi i gång, först med Sons of Norway’s basar (femte gången i ordningen) den 4:e november. Mycket folk som vanligt och ett bra tillfälle för oss att göra reklam för vår egen basar. Vi börjar känna oss som hemma där och det känns som de har börjat se oss som en viktig del av deras basar.

Med ett kort uppehåll för Thanksgiving, var det sedan dags för årets julbasar. Med hjälp av tuff rekrytering av Monica, fick vi ihop det även i år. Vi började redan på torsdagen med att förbereda nere vid kyrkan. Ett gäng var där och diskade, och hängde upp vår fina banner. På fredagen var vi tillbaka för att sätta upp alla bord, stånden, dukar och till sist alla produkter. Luciatåget (under Alexandras ledning) kom också för en generalrepetion. Lördagen blev en succé men många besökare och stor entusiasm. Även detta år fick vi hjälp av flera ur det s.k. SWEA Livgarde, barn och vänner. Vi hade ett fint bakbord, mycket rolig mat och alla de nya produkterna. Vi har en sån fin julmarknad som vi alla kan vara så stolta över!

Den 15 december åkte vi ut till Chesapeake och lussade för Volvo Penta för tredje året. Ett verkligen uppskattat evenemang. Nästan lika många som var med på julbasaren ställde upp igen denna gången och i år, när gruppen ändå hade på sig lucialinnen, så åkte vi till St Gregory The Great School och lussade för ettorna, också detta väldigt uppskattat.

Vi har i år sagt tack och hej då till flera av våra eldsjälar, Marie, Annica, Maria och Pernilla har alla varit en stor del av vår lilla förening och vi är tacksamma för allt dom har gjort för oss.

Förutom ’Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann’ har vi under året sett 5 filmer tillsammans: Tjuvheder, Så Ock På Jorden, Efterskalv, Flocken, Fanny och Alexander,

DONATIONER I år har vi, med Lotta i spetsen, donerat böcker till en skola i Norfolk. På själva lucia dagen, åkte Pernilla, Stella, Anna, Lotta och Johanna till en skola i Norfolk för att berätta om Sverige och donera en bok var till barnen. Tusen tack till Johanna och Lotta hade satt ihop en presentation om Sverige med bland annat karta, kungen och uppfinningar och visade ett bildspel över Sverige. Johanna läste sedan ur boken om Pettson och Findus och både barn och vuxna skrattade gott.

Vid pennan // Annie Falkenby